Spora część klientów wymaga od firm zajmujących się pozycjonowaniem stron czegoś, co tak naprawdę nie jest możliwe. Chcą, aby ich strona internetowa znalazła się już po kilku tygodniach lub miesiącach na czołowych pozycjach w Google, uwzględniając najpopularniejsze frazy. W rzeczywistości jednak SEO polega na przyjęciu i realizacji długotrwałej strategii.

Kiedy można liczyć na pierwsze efekty pozycjonowania?

Na tak postawione pytanie trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż zależy to od wielu czynników – np. konkurencyjności słów kluczowych, wieku domeny, działań pozycjonujących pozostałych firm z branży, czy też inwestycji poczynionych w pierwszych tygodniach pozycjonowania. Firma SEO musi zainwestować między innymi w zakup domen i usługi hostingowej w celu postawienia stron zapleczowych. Koszty inwestycji wiążą się również z koniecznością nabycia profesjonalnych narzędzi wspierających proces pozycjonowania. Już na samym początku trzeba również dobrać słowa kluczowe, poddać analizie działania konkurencji, zaplanować strategię pozyskiwania linków (link building), zoptymalizować kod źródłowy, a także uzupełnić strony o treści.

Jeżeli agencje SEO obiecują osiągnięcie wysokich pozycji w krótkim czasie, wtedy zapewne wykorzystują metody tzw. black hat seo. Polegają one m.in. na masowym zdobywaniu linków ze źródeł o niskiej jakości. Strona w efekcie takich działań może na chwilę awansować w rankingu Google. W dłuższej perspektywie najprawdopodobniej zostanie jednak ukarana trwałym banem lub filtrem algorytmicznym. Najnowsze algorytmy Google zostały tak zaprojektowane, aby wykrywać nielegalne praktyki SEO.

Pozycjonowanie nie może być dziełem przypadku

Pozycjonowanie stron przyniesie trwałe efekty jedynie pod warunkiem, jeżeli będzie procesem ciągłym, opartym o realizację przyjętej strategii. Istotne jest przy tym zachowanie zasady dywersyfikacji stosowanych technik pozycjonowania. Google nie lubi schematów, dlatego warto różnicować zarówno źródła pozyskiwania linków, jak i pozycjonowane frazy. Najbardziej czasochłonną, lecz stosunkowo bezpieczną formą ling buildingu, jest wykorzystywanie tematycznego zaplecza. Nie wystarczy jednak samo postawienie stron na serwerach – należy je systematycznie aktualizować, moderować i publikować nowe treści. Kosztownym, niemniej bardzo skutecznym sposobem pozycjonowania jest poza tym publikacja artykułów sponsorowanych, a także prowadzenie działań w mediach społecznościowych (Social media).

Pamiętaj o tym, że SEO ciągle się zmienia

Nieustanna aktualizacja algorytmów wyszukiwarki Google powoduje, że specjaliści SEO nie mogą bazować jedynie na dotychczas zdobytej wiedzy. Muszą na bieżąco śledzić trendy z branży, podpatrywać działania konkurencji, brać udział w szkoleniach, a także testować różnego typu rozwiązania. Metody cechujące się dzisiaj wysoką skutecznością, już za jakiś czas mogą nawet obniżyć wartość strony.

Warto mieć poza tym na uwadze to, że konkurencja nie śpi. Dlatego wymagane jest zachowanie ciągłości rozpoczętych przez pozycjonerów działań. Nawet jeśli Twoja strona osiągnie pozycje w TOP 10, to nikt nie może obiecać, że wkrótce nie nastąpi spadek w rankingu Google. Nie jest w związku z tym zalecane zaprzestanie prac w momencie osiągnięcia topowych pozycji.

Podsumowanie

Pamiętaj zatem o tym, że pozycjonowanie powinno być traktowane jako ciągła usługa, wymagająca wielu kosztownych i czasochłonnych inwestycji – zwłaszcza na początkowym etapie. Na efekty należy zatem poczekać, zwykle co najmniej 6 miesięcy.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *