Proste i skuteczne sposoby linkowania

Pomimo kolejnych zmian w algorytmach Google, ciągle pozycja strony jest uzależniona w kluczowym stopniu od linków do niej prowadzących. Nie wystarczy już jednak zadbać jedynie o ich ilość, lecz trzeba także pamiętać o jakości. Dlatego tak ważne jest opracowanie przemyślanej strategii link buildingu.

Dlaczego nie warto stawiać wyłącznie na ilość?

Nagły przyrost linków w krótkim czasie może zostać szybko wykryty przez algorytmy wyszukiwarek, co poskutkuje nałożeniem na stronę filtra lub nawet trwałego bana. Stanie się tak zwłaszcza wtedy, gdy linki będą pochodzić ze źródeł uznawanych jako tzw. spam. Są to najczęściej strony zakładane jedynie z myślą o SEO – przeładowane linkami oraz frazami kluczowymi. Skuteczne pozycjonowanie wymaga natomiast działań podejmowanych w sposób systematyczny w długim okresie. Lepiej zatem pozyskiwać każdego dnia kilka linków dobrej jakości niż kilkaset jednego dnia.

Google lubi zróżnicowanie, a tępi wszelkie schematy

Każdy specjalista SEO powinien zdawać sobie sprawę z tego, jak ważna w pozycjonowaniu jest dywersyfikacja. Drogą donikąd jest zatem koncentrowanie się wyłącznie na jednym źródle pozyskiwania linków. Lepszym rozwiązaniem będzie jednoczesne linkowanie z różnych miejsc, takich jak na przykład:

  • portale branżowe (np. w link w treści artykułu sponsorowanego),

  • wpisy gościnne na branżowych blogach,

  • fora internetowe (linki w treści postów oraz w stopce),

  • komentarze na blogach,

  • własne strony zapleczowe,

  • mocne, koniecznie moderowane katalogi stron internetowych,

  • portale z ogłoszeniami branżowymi,

  • serwisy z artykułami do przedruku,

  • serwisy opinii,

  • media społecznościowe.

Warto jednocześnie pamiętać o tym, aby linki prowadziły ze stron w jak największym stopniu powiązanych tematycznie. Jeżeli więc chcemy wypozycjonować stronę firmy zajmującej się sprzedażą suplementów diety, wówczas najlepiej sprawdzą się na przykład portale z poradami dotyczącymi zdrowego stylu życia czy sposobów na odchudzanie.

Dywersyfikacja dotyczy również anchorów

Anchor to pojęcie oznaczające strukturę frazy, w której umieszczane są linki do pozycjonowanej strony internetowej. W tym przypadku także zalecany jest jak największy stopień zróżnicowania. Jeżeli więc zajmujemy się stroną klienta prowadzącego sklep internetowy z odzieżą, wówczas konieczne jest opracowanie listy co najmniej kilkunastu fraz, na których będziemy się skupiać. Mogą one przyjmować różny stopień ogólności – np. „odzież damska”, „odzież na lato”, „ubrania dla dziecka” itd. Warto rozważyć również możliwość pozycjonowania serwisu na frazy z długiego ogona (long tail), które składają się z wielu słów. Są one mniej konkurencyjne niż frazy ogólne, a pozwalają pozyskać duży ruch stosunkowo niskim kosztem. W omawianym przykładzie może być to np. „sklep internetowy z garniturami na ślub”. Poza tym warto rozważyć również strategię pozycjonowania lokalnego, zwanego także regionalnym. Słowa kluczowe zawierają wtedy nazwę miejscowości – np. „sklep z odzieżą Katowice”. To właśnie tego typu frazy są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki Google. Nie można poza tym zapominać o tym, aby część anchorów przyjmowała postać adresu strony internetowej.

Podsumowanie

Pamiętaj zatem, że pozycjonowanie nigdy nie może być dziełem przypadku. Aby mogło przynieść trwałe rezultaty, zawsze należy rozpocząć od opracowania szczegółowej strategii link buildingu. Kluczowa jest zasada dywersyfikacji, czyli różnicowania źródeł linkowania oraz struktury anchorów.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *